geschiedenis1

Koffie en gezondheid

Over de effecten van koffiedrinken doen tal van ware en minder ware verhalen de ronde. Om wat meer helderheid te krijgen kunt u onderstaand enkele (wetenschappelijk onderbouwde) feiten hierover vinden. Op www.koffieengezondheid.nl kunt u meer informatie vinden.

 

Koffie als water
Voldoende vochtinname is belangrijk voor een goede gezondheid. Elk kopje koffie draagt bij aan de dagelijkse vochtbehoefte. Het Voedingscentrum onderschrijft dit.

 

Koffie bevat geen calorieën
Koffie (zonder suiker en melk) bevat geen calorieën en past daarom goed in een ‘energiebewust’ dieet.

 

Koffie bevat mineralen en vitamine B3
Met elk kopje koffie komt automatisch ook een aantal waarde-
volle mineralen en vitaminen binnen.

 

Koffie is een krachtige bron van anti-oxidanten
Anti-oxidanten zijn van nature in voeding aanwezig en kunnen bijdragen aan een goede gezondheid. Koffie bevat krachtige anti-oxidanten die een goede bijdrage leveren aan de totale anti-oxidant inname in de voeding.

 

Cafeïne
Cafeïne is een natuurlijk product. Het is het meest bekende bestanddeel van koffie en staat bekend om de stimulerende werking. Ongeveer een half uur na het drinken van een kopje koffie, treedt het effect van de cafeïne in werking. De duur van de werking kan behoorlijk variëren, maar is gemiddeld 3 uur.

 

Hoeveel koffie mag ik dagelijks drinken?
Als u elke dag 4 tot 5 koppen koffie drinkt, dan zult u daar vooral voordeel van ondervinden. De hoeveelheid cafeïne in uw koffie hangt sterk af van de melange, zetmethode, de sterkte van de koffie en hoeveel u ervan drinkt. De espresso methode en (hoogwaardige Arabica) bonen, zoals Coffee United gebruikt
verzekeren lagere cafeïne waarden dan filterkoffie of Senseo.

 

Koffie en ijzer. Even opletten!
Koffie kan de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen verminderen, bijvoorbeeld wanneer koffie gedronken wordt tijdens of kort na de maaltijd. Koffie heeft geen effect op de ijzer
opname uit vlees.

 

Bloeddruk
Regelmatig een kopje koffie? Wetenschappers hebben het uit-
voerig bestudeerd: koffie heeft bij normaal gebruik een beperkt tot geen effect op de hoogte van de bloeddruk bij gezonde mensen. Koffie drinkende vrouwen lopen geen extra risico op een hogere bloeddruk.
Bij met enige regelmaat coca cola drinken is dit wel het geval.Een lichte bloeddrukverhoging treedt met name op indien personen die niet gewend zijn aan cafeïne, ineens koffie gaan drinken. Na enkele dagen is de bloeddruk echter weer terug op het oude niveau.

 

Koffie is veilig bij zwangerschap
Cafeïne is niet schadelijk voor u of de ongeboren baby. Door de zwangerschap zal uw lichaam de cafeïne langzamer verwerken dan normaal. Vandaar dat aanstaande moeders geadviseerd wordt om tijdens de zwangerschap iets minder koffie te drinken dan anders: dus niet meer dan 3 tot 4 kopjes koffie per dag.

 

Diabetes
Koffie past prima in een verantwoord voedingspatroon. Koffie bevat waardevolle voedingsstoffen, waaronder krachtige anti-
oxidanten. Bovendien zijn er aanwijzingen dat het drinken van koffie het risico op diabetes type 2 vermindert. Bij de mensen die 7 kopjes koffie per dag dronken, was het risico op diabetes zelfs met de helft verlaagd.

 

Koffie vermindert het risico op galstenen
Regelmatig koffiedrinken én tegelijkertijd het risico op galstenen aanzienlijk terugbrengen? Belangrijke, wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat koffie een dergelijke invloed kan hebben.

 

Koffiedrinken leidt niet tot een hoger risico op hart- en vaatziekten
Menigeen heeft het zich wel eens afgevraagd: is koffiedrinken wel zo goed voor het hart? Tientallen onderzoeken tonen aan dat koffie en cafeïne geen aantoonbare relatie hebben met hart- en vaatziekten.

 

Koffie: net zo goed voor kinderen
De effecten van koffie zijn bij kinderen hetzelfde als bij volwassenen, ze treden alleen sneller op. Let, in verband met mogelijke inslaapproblemen, op de hoeveelheid koffie die kinderen drinken en het tijdstip waarop ze dat doen.

 

Koffie maakt nuchter? Pure onzin!
Koffie werkt níet neutraliserend op alcohol. Het alcoholpercentage in het bloed wordt niet verminderd door het drinken van koffie.